Valikained

Valikained on õppekava kohustuslik osa kindlates mahtudes ja täies mahus täitmiseks (kujundaja PHB õppekaval 33 EKAPit, KHB 22,5 EKAPit, kestlikel tehnoloogiatel 25 EKAPit ja Disainkuval 4 nädalast valikainet aastas).


Valikained toimuvad nädalaste tsüklitena E-R (va õhtused iganädalased valikained) ja enamus neist toimub kooli kõigi õppijate segagruppides. KHBl arvestada nendel nädalatel E-R koolis viibimist. Muid tunde samal ei toimu.

Ühe valikaine maht on 1,5 EKAPit ja õppija jaoks jaguneb see nii: 24 tundi kontaktõpet koos õpetajaga ja 15 tundi iseseisvat tööd. Koostööprojektid vältavad 2 nädalat ja annavad 3 EKAPit.

Valikainete kohta tuleb info õpilaste nädalakirjaga.

Valikainete nädalate toimumisajad leiad kalenderplaanist.

Kujundaja õppekava valikained 2024/2025 õppeaastal:

ÕHTUSED                      

  • Teatriring; õpetaja Triinu Heinsoo
  • Visuaalse mõtlemise alused; õpetaja Deniss Jeršov
  • Krokii; õpetaja Udo Vool
  • Eesti keele riigieksami kursus; õpetaja Mai Assak
  • Eesti keele teise keelena riigieksami kursus; õpetaja Maria Pilm
  • Riigieksami matemaatika kursus 1 ja 2; õpetaja Kerttu Kail
  • Inglise keele riigieksami ettevalmistuskursus; õpetaja Eke Pernik
  • Pikslid ja Pintslid; õpetaja Anna Otsolainen

Väljakutse Pikslid ja Pintslid on kõikidele huvilistele, kes soovivad arendada konkreetse meediumi kasutamist (meediumi valik täiesti vaba) ja harjutada järjepidevust. Väljakutse kestab kõikidel oktoobri tööpäevadel ja kursuse lõpuks on igal ühel 20+ tööd. Väljakutses teeme töid märksõnade järgi, sõnade pakkumises saavad osaleda kõik. Kursus on inspireeritud rahvusvahelisest Inktoberi väljakutsest.

  • Inglise keele kirjandusklubi; õpetaja Eke Pernik
  • Tartu Kunstikooli sotsiaalmeedia haldamine; õpetaja Madleen Vapper

Õpilane saab praktilise võimaluse õppida haldama ettevõtte sotsiaalmeediat, esmalt läbitakse teooria ja seejärel hakatakse Tartu Kunstikooli sotsiaalmeediasse ise sisu luues praktiliselt õppima. Oluline osa õppest on ka ideede tekitamine. Õpilane saab juhendajaga palju personaalset suhtlust ja tagasiside.

  • Eesti keel teise keelena algajad 1 ja 2; õpetaja Maire Aarsalu
  • Eesti keel teise keelena edasijõudnud 1 ja 2; õpetaja Maire Aarsalu
  • Õhtune inglise keel; õpetaja Eke Pernik

                                                               

ERIALAOSKUSED (november)

  • Lõikemustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan

Kursus keskendub lõikemustrite loomisele, kus kasutatakse lõike ja voltimise tehnikaid, säilitades paberi terviklikkuse, et luua kolmemõõtmelisi ja visuaalselt huvitavaid mustreid. Oluline osa kursusest on ka jooniste loomine Adobe Illustratori abil, mis tagab täpsuse, puhtuse ja korrastatuse.

  • Videomapping; õpetaja Urmet Ivask
  • Helilogo; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme logo visandi, puhtandi, animatsiooni ja lisame lõpuks sellele ka heli. Töö toimub paberil pliiatsiga, Adobe Illustratoris, Adobe Animate'is ja Adobe Auditionis.

  • AI töötuba; õpetaja Maria Kilk

Valikaine raames tutvuvad õpilased erinevate tehisintellekti (AI) programmide ja tööriistadega, rakendades neid disainiprojektis. Osaleja saab teadmisi, kuidas tehisintellekti abil disainiprotsessi lihtsustada ning automatiseerida, arendades AI abiga enda ideedest innovatiivsed lahendused. Valikaine lõpuks valmib terviklik disainilahendus, mille loomisel on kaasatud AI tööriistu.

  • Seinamaali kavandamine; õpetaja Marina Aleksejeva             

Kohaspetsiifilise seinamaali kavandamine. Ruumi ja maalingu proportsioonid, stiililised ja tehnilised valikud. Värvikaart. Mustanditest valitakse üks, mis teostatakse must-valgelt ja värviliselt  A3 formaadis. Valikainet võib läbida nii digitaalselt kui pliiatsiga kavandades.

  • Digimaali põhitehnikad; õpetaja Veiko Klemmer

Õpime, kuidas erinevad tööriistad tekitavad erinevaid stiile. Proovime illustratsiooni, GIF animatsiooni ja omaloomingut.

  • Eksperimentaal animatsioon; õpetaja Roland Seer

Katsetame erinevaid analoog aja digitehinkaid ja nende segamist.

  • Kutsemeistrivõistluste baaskursus; õpetaja Janika Nõmmela
  • Linoollõige; õpetaja Tiina Unt

Valmib 3 tööd: 1x trükitud ühevärviline või üleminekuga, edasi lõigatud mitmevärviline ja mitme plaadiga trükitud kompositsioon.

  • Stiliseeritud lühifilm; õpetaja Zeinäb Mirzojeva

Nädala jooksul valmib üks stiliseeritud lühifilm (vabal teemal), mis peegeldab autori sisemist maailma ja käekirja. Õpime seadistama filmikaamerat, tegema storyboardi, videomontaaži. Räägime kaadriplaanidest, filmistilistikast ja kaamera liikumisest.

  • Ruumiinstallatsioon; õpetaja Rauno Teider

Uurime kuidas kasutada ruumi eneseväljendusvahendina. Äkki juhtub nii, et see ruum pole koht kuhu me riputame pilte, vaid ruum ongi kunstiteos ja me kõnnime sinna sisse?

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Sissejuhatus. Visuaalkapital; õpetaja Peeter Krosmann

Räägime sellest miks ja kuidas vaadata. Kuidas juba nähtut kinnistada ja organiseerida. Igal päeval väikesed visandlikud joonistus ülesanded.

  • Sissejuhatus. Nüritöö; õpetaja Peeter Krosmann

Kursus koosneb erinevate etteantud visuaalide kopeerimisest. Loominguline osa on väga väike, keskendume käeliste oskuste arendamisele.

  • Visuaalefektid VFX; õpetaja Rein Tikk

Loome visuaalefekte kasutades vabavaralist programmi blender. Arutame mis on visuaalefektid. Vaatame sügavamalt osakeste süsteemi ning samuti vaatame võimalusi erinevate simulatsioonide loomiseks.

  • Fantaasiaportree saviga; õpetaja Mari Hiiemäe

Valikaine tulemusena valmib igal osalejal savist modelleeritud fantaasiaportree. Valikaine on praktiline ning toimub saviklassis, materjaliks on savi. Ülevaade näo baasproportsioonidest ning portree ülesehitusest. Näodetailide kujutamise tüüpvead ja soovitused. Näo detailide modelleerimise harjutused. Ruumilise savipea modelleerimine. Alustame anatoomiliselt korrektse portree ülesehitamisest, millest iga osaleja kujundab lõpuks oma fantaasia kohase karakteri – inimesest kuni haldjate, tulnukate, libahuntide ning muude fantaasiaolenditeni. Analüüsime, mida ja kuidas savi abil kujutada saab. Valmis portreed pildistame üles ning reflerkteerime tehtut.

                                                               

ERIALAOSKUSED: KOOSTÖÖPROJEKT (detsember-jaanuar)

  • 3D-visandamine ja reaalajas renderdamine; õpetaja Siim Soonsein

Arhitektuurne modelleerimine Sketchup-iga ja reaalajas renderdamine Twinmotioniga. Mõningaid asju on mõistlikum Blenderi asemel Sketchup'iga teha (kiirem) ning kasutada eelseadistatud renderdusseadeid - tulemus kiire ja korralik. Kursuse käigus valmib maja (interjööri + ümbritseva keskkonna) fotorealistlik renderdus ja realistlik video. Saab edukalt kasutada ka toodete eksponeerimisel. Võimalik presenteerida ka VR-s.

  • Tänavakunst; õpetaja Kadri Lind           
  • Risograaf: Zine loomine; õpetajad Mette Mari Kaljas ja Ingmar Järve
  • Esimene võte: Filmiprojekt; õpetajad Anne-Ly Randoja ja Vladimir Brovin

Nädala jooksul teeme tiimitööna kaks lühifilmi. Õpime filmimise ja kadreerimise põhitõdesid, kuidas teha storyboard'i, filmistilistika kasutamist, monteerimise algtõdesid ja autoriõigusi. Viime ellu kinoprojekti.

  • Animatsioon ja lugu; õpetaja Roland Seer   

Keskendume loo jutustamisele, karakteritele ja selle kõige vastavalt õige stiili leidmisele.

  • Ringdisain: kaasaegse disaini õppetunnid ja tulevikudisaineri oskused; õpetaja Juta Vallikivi

Kursusel uurime, millised on disaini põhimõtted ja milliseid muutusi vajab disainivaldkond. Millised on jätkusuutlikud või kestlikud disainilahendused. Milline on disaineri võimalus mõjutada keskkonnakahjude tekkimist. Teeme läbi praktilise disainiprotsessi, kus katsetame ringdisaini ja tulevikedisaini tööriistu.

  • Fotograafia projekt TK õpetajatest; õpetajad Zeinäb Mirzojeva ja Madleen Vapper

Tartu Kunstikooli õpetajate pildistamine ja stiliseerimine TK kodulehekülje jaoks. Töö modelliga, tema karakteri välja toomine ja jäädvustamine ning fotograafia.                                 

  • TK 75 visuaalse identiteedi kujundamine; õpetaja Helen Bunder

Kursuse käigus loome Tartu Kunstikooli 75. juubeliks (2026) visuaalse identiteedi: logo, graafiliste novellide kogumiku kujundus-küljendus ja muu.                       

 

ERIALAOSKUSED (jaanuar)

  • Digitaalse toote kiirprototüüpimine; õpetaja Aigi Kallaste

Vaatame pisut sisse digitoote UX (user experience) protsessi. Tegeleme mõne probleemi või vajadusega, mida saab äpi teel lahendada. Õppijad võivad ise mõne probleemi lahendamiseks välja pakkuda, aga antakse ka valida nö valmisprobleeme, mida saab lahendamiseks valida. Tegutseda võib nii üksi kui ka paaris. Lõpuks valmib äpi (kiir)prototüüp, mida tuleb potentsiaalsete kasutajate peal ka testida. Õpime prototüüpimise programmi Figma põhitööriistu.

  • Lettering pintselmarkeriga; õpetaja Julia Paštšuk
  • Adobe Illustratori meistriklass; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme iga päev uut graafilise disaini ülesannet. Kiire töötempo. Treenime võistlusteks ja päris tööks vajalikke oskusi ja loovust.

  • Neli maalistiili; õpetaja Kalli Kalde

Ühel teemal neli erinevas stiilis maali - esmaspäeval impressionism, teisipäeval ekspressionism ja kolmapäeval kubism, neljapäeval abstraktsionism. Tööd maalitakse erinevas tehnikas - akvarell, guašš ja pastell, töövahenditeks nii pintslid kui spaatlid. Maalimise eeltööna tutvume nendes stiilides töötanud kunstnike töödega ja analüüsime stiilidele eriomased tunnuseid ja filosoofiat.

  • Digitaal - ruumiline visandamine; õpetaja Veiko Klemmer

Õpime väljamõelduid esemeid iga nurga all joonistama. Sh toolid, karakterid ja ruumivaated.

 

  • Sõnum tänaval; õpetaja Vladimir Brovin

Aine toimub töötoa formaadis ja märksõnadeks on: stencil, kleebis, plakat, tänava stiilis kirjatüübid (graffiti).

           

                                                               

KAASAEGNE KUNST (jaanuar)

  • Kaasagse kunsti projekt 1; õpetaja Eva Sepping          
  • Nihkes küsimused; õpetaja Laura Laasik       
  • Tartmus; õpetaja Kristel Sibul
  • Kaasaegse kunsti projekt 2; õpetaja Rauno Teider       

                                                               

ÜLDKUNST (aprill)      

  • Maalimine, stiilikoopiad õlivärvidega; õpetaja Veiko Klemmer          

Uurime erinevate maalikunstnike tehnikaid ja rakendame neid omaloomingus.

  • Digijoonistamine; õpetaja Marina Aleksejeva

Abstraktsioonist inimeseni. Valikaine liigub abstraktsest ja pinnalisest kujutamisest kuni ruumiliste ja realistlike objektideni ning fantaasia portreedeni. Vaatame näiteid eri autorite kujutamisviisidest. Valmib 3 temaatilist digijoonistust.

  • Sissejuhatus. Koomiks; õpetaja Peeter Krosmann    

Kursusel räägitakse juba tehtud koomiksitest. Näidatakse mõnda. Joonistatakse oma koomiksit. Kaasas peaksid olema endale sobivad joonistusvahendid.

  • Sissejuhatus. Maalimine; õpetaja Peeter Krosmann
  • Joonistamine TÜ muuseumis; õpetaja Kalli Kalde
  • Figuurisketchid saviga; õpetaja Tõnis Kriisa
  • Ruumiinstallatsioonid; Rauno Teider

Uurime kuidas kasutada ruumi eneseväljendusvahendina. Äkki juhtub nii, et see ruum pole koht kuhu me riputame pilte, vaid ruum ongi kunstiteos ja me kõnnime sinna sisse?

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Vektorgraafikas mustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan              

 

ÜLDKUNST (juuni)

  • Lõikemustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan

Kursus keskendub lõikemustrite loomisele, kus kasutatakse lõike ja voltimise tehnikaid, säilitades paberi terviklikkuse, et luua kolmemõõtmelisi ja visuaalselt huvitavaid mustreid. Oluline osa kursusest on ka jooniste loomine Adobe Illustratori abil, mis tagab täpsuse, puhtuse ja korrastatuse.

  • Adobe Illustratori meisterklass; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme iga päev uut graafilise disaini ülesannet. Kiire töötempo. Treenime võistlusteks ja päris tööks vajalikke oskusi ja loovust.

  • Seinamaali teostamine; õpetaja Marina Aleksejeva

Kohaspetsiifilise seinamaali kavandamine. Ruumi ja maalingu proportsioonid, stiililised ja tehnilised valikud. Värvikaart. Mustanditest valitakse üks, mis teostatakse must-valgelt ja värviliselt  A3 formaadis. Valikainet võib läbida nii digitaalselt kui pliiatsiga kavandades.

  • Mural - Seinamaal – Monumentaalmaal; õpetaja Vladimir Brovin

Valikaine toimub töötoa formaadis. Teeme kooli konteinerile ühise seinamaali.

  • Kunstinäituse kujundamise ABC; õpetaja Eveli Varik
  • Fotoportree stilistika; õpetaja Zeinäb Mirzojeva

Nädala jooksul pildistatakse üles 4 erinevat stiliseeritud portreed. Kursusel õpitakse kasutama kaamerat ja fototöötlust. Räägitakse portree põhimõtetest, kompositsioonist ning portree stiliseerimisest.         

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Avatari loomine; õpetaja Tõnis Kriisa

Fantaasiamaailmades mängimiseks vajaliku oma tegelaskuju ülesehitamine ja  visualiseerimine. Luua portree, täisfiguur ja tegelase taustalugu.

 

Kestlike tehnoloogiate õppekava valikained 2024/2025 õppeaastal:

 

II PERIOOD (jaanuar)

  • Arhitektuur ja elukeskkond; õpetaja Kerli Irbo
  • Mixed media; õpetaja Virgilia Soosaar

Uurime ja õpime, kuidas näha prügis või taimses/loomses jäägis uut algust. Looming pannakse kokku erinevast prügist ja antakse uus välimus mixedmedia abil. Õpime kuidas luua käepärast värvide ja vahenditega erinevaid efekte (rooste, vanutamine jne). Kasutame loomseid jäänuseid (pealuud, kondid), ehitusjääke, looduslikke lisasid (käbid, sammal, oksad jne) ja prügi. Valmib mitu teost.

  • Kunstigeomeetria; õpetaja Hillar Uudevald

Geomeetria ja kunsti vahelised ajaloolised seosed ja palju muud.

  • Parandamine ja meisterdamine; õpetaja VOCOst

 

III PERIOOD (aprill)

  • Taevatarkused; õpetaja Hillar Uudevald

Tähtkujud, tähed ja kõik muu taevas nähtav ja nähtamatu.

  • Sõnum tänaval; õpetaja Vladimir Brovin
  • Origami-skulptuuri õpituba "Kuidas teeb origami maailma paremaks?"; õpetaja Anne Rudanovski

Õpime erinevaid voltimistehnikaid, mis võimaldavad loomingulist kasutust disainis ja kunstis. Kuna origami materjaliks on paber, siis mõtiskleme materjali võimaluste, loodusliku olemuse ja taaskasutuse üle. Millised on origami rakendusvõimalused teaduses ja inseneerias (nt inseneritehnikad, arhitektuurimudelid, kosmosepurjed jms) ja kunstis?

  • Praktiline keemia; õpetaja VOCOst

 

IV PERIOOD (juuni)

  • Lained; õpetaja Hillar Uudevald

Akustika, optika ja muu lainetega seonduv huvitav füüsika.

  • Kineetilised objektid; õpetaja Rauno Teider
  • Kogukonnaaed; õpetaja Kerttu/Emajõe aed

Valikained toimuvad nädalaste tsüklitena E-R (va õhtused iganädalased valikained) ja enamus neist toimub kooli kõigi õppijate segagruppides. KHBl arvestada nendel nädalatel E-R koolis viibimist. Muid tunde samal ei toimu.

Ühe valikaine maht on 1,5 EKAPit ja õppija jaoks jaguneb see nii: 24 tundi kontaktõpet koos õpetajaga ja 15 tundi iseseisvat tööd. Koostööprojektid vältavad 2 nädalat ja annavad 3 EKAPit.

Valikainete kohta tuleb info õpilaste nädalakirjaga.

Valikainete nädalate toimumisajad leiad kalenderplaanist.

Kujundaja õppekava valikained 2024/2025 õppeaastal:

ÕHTUSED                      

  • Teatriring; õpetaja Triinu Heinsoo
  • Visuaalse mõtlemise alused; õpetaja Deniss Jeršov
  • Krokii; õpetaja Udo Vool
  • Eesti keele riigieksami kursus; õpetaja Mai Assak
  • Eesti keele teise keelena riigieksami kursus; õpetaja Maria Pilm
  • Riigieksami matemaatika kursus 1 ja 2; õpetaja Kerttu Kail
  • Inglise keele riigieksami ettevalmistuskursus; õpetaja Eke Pernik
  • Pikslid ja Pintslid; õpetaja Anna Otsolainen

Väljakutse Pikslid ja Pintslid on kõikidele huvilistele, kes soovivad arendada konkreetse meediumi kasutamist (meediumi valik täiesti vaba) ja harjutada järjepidevust. Väljakutse kestab kõikidel oktoobri tööpäevadel ja kursuse lõpuks on igal ühel 20+ tööd. Väljakutses teeme töid märksõnade järgi, sõnade pakkumises saavad osaleda kõik. Kursus on inspireeritud rahvusvahelisest Inktoberi väljakutsest.

  • Inglise keele kirjandusklubi; õpetaja Eke Pernik
  • Tartu Kunstikooli sotsiaalmeedia haldamine; õpetaja Madleen Vapper

Õpilane saab praktilise võimaluse õppida haldama ettevõtte sotsiaalmeediat, esmalt läbitakse teooria ja seejärel hakatakse Tartu Kunstikooli sotsiaalmeediasse ise sisu luues praktiliselt õppima. Oluline osa õppest on ka ideede tekitamine. Õpilane saab juhendajaga palju personaalset suhtlust ja tagasiside.

  • Eesti keel teise keelena algajad 1 ja 2; õpetaja Maire Aarsalu
  • Eesti keel teise keelena edasijõudnud 1 ja 2; õpetaja Maire Aarsalu
  • Õhtune inglise keel; õpetaja Eke Pernik

                                                               

ERIALAOSKUSED (november)

  • Lõikemustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan

Kursus keskendub lõikemustrite loomisele, kus kasutatakse lõike ja voltimise tehnikaid, säilitades paberi terviklikkuse, et luua kolmemõõtmelisi ja visuaalselt huvitavaid mustreid. Oluline osa kursusest on ka jooniste loomine Adobe Illustratori abil, mis tagab täpsuse, puhtuse ja korrastatuse.

  • Videomapping; õpetaja Urmet Ivask
  • Helilogo; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme logo visandi, puhtandi, animatsiooni ja lisame lõpuks sellele ka heli. Töö toimub paberil pliiatsiga, Adobe Illustratoris, Adobe Animate'is ja Adobe Auditionis.

  • AI töötuba; õpetaja Maria Kilk

Valikaine raames tutvuvad õpilased erinevate tehisintellekti (AI) programmide ja tööriistadega, rakendades neid disainiprojektis. Osaleja saab teadmisi, kuidas tehisintellekti abil disainiprotsessi lihtsustada ning automatiseerida, arendades AI abiga enda ideedest innovatiivsed lahendused. Valikaine lõpuks valmib terviklik disainilahendus, mille loomisel on kaasatud AI tööriistu.

  • Seinamaali kavandamine; õpetaja Marina Aleksejeva             

Kohaspetsiifilise seinamaali kavandamine. Ruumi ja maalingu proportsioonid, stiililised ja tehnilised valikud. Värvikaart. Mustanditest valitakse üks, mis teostatakse must-valgelt ja värviliselt  A3 formaadis. Valikainet võib läbida nii digitaalselt kui pliiatsiga kavandades.

  • Digimaali põhitehnikad; õpetaja Veiko Klemmer

Õpime, kuidas erinevad tööriistad tekitavad erinevaid stiile. Proovime illustratsiooni, GIF animatsiooni ja omaloomingut.

  • Eksperimentaal animatsioon; õpetaja Roland Seer

Katsetame erinevaid analoog aja digitehinkaid ja nende segamist.

  • Kutsemeistrivõistluste baaskursus; õpetaja Janika Nõmmela
  • Linoollõige; õpetaja Tiina Unt

Valmib 3 tööd: 1x trükitud ühevärviline või üleminekuga, edasi lõigatud mitmevärviline ja mitme plaadiga trükitud kompositsioon.

  • Stiliseeritud lühifilm; õpetaja Zeinäb Mirzojeva

Nädala jooksul valmib üks stiliseeritud lühifilm (vabal teemal), mis peegeldab autori sisemist maailma ja käekirja. Õpime seadistama filmikaamerat, tegema storyboardi, videomontaaži. Räägime kaadriplaanidest, filmistilistikast ja kaamera liikumisest.

  • Ruumiinstallatsioon; õpetaja Rauno Teider

Uurime kuidas kasutada ruumi eneseväljendusvahendina. Äkki juhtub nii, et see ruum pole koht kuhu me riputame pilte, vaid ruum ongi kunstiteos ja me kõnnime sinna sisse?

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Sissejuhatus. Visuaalkapital; õpetaja Peeter Krosmann

Räägime sellest miks ja kuidas vaadata. Kuidas juba nähtut kinnistada ja organiseerida. Igal päeval väikesed visandlikud joonistus ülesanded.

  • Sissejuhatus. Nüritöö; õpetaja Peeter Krosmann

Kursus koosneb erinevate etteantud visuaalide kopeerimisest. Loominguline osa on väga väike, keskendume käeliste oskuste arendamisele.

  • Visuaalefektid VFX; õpetaja Rein Tikk

Loome visuaalefekte kasutades vabavaralist programmi blender. Arutame mis on visuaalefektid. Vaatame sügavamalt osakeste süsteemi ning samuti vaatame võimalusi erinevate simulatsioonide loomiseks.

  • Fantaasiaportree saviga; õpetaja Mari Hiiemäe

Valikaine tulemusena valmib igal osalejal savist modelleeritud fantaasiaportree. Valikaine on praktiline ning toimub saviklassis, materjaliks on savi. Ülevaade näo baasproportsioonidest ning portree ülesehitusest. Näodetailide kujutamise tüüpvead ja soovitused. Näo detailide modelleerimise harjutused. Ruumilise savipea modelleerimine. Alustame anatoomiliselt korrektse portree ülesehitamisest, millest iga osaleja kujundab lõpuks oma fantaasia kohase karakteri – inimesest kuni haldjate, tulnukate, libahuntide ning muude fantaasiaolenditeni. Analüüsime, mida ja kuidas savi abil kujutada saab. Valmis portreed pildistame üles ning reflerkteerime tehtut.

                                                               

ERIALAOSKUSED: KOOSTÖÖPROJEKT (detsember-jaanuar)

  • 3D-visandamine ja reaalajas renderdamine; õpetaja Siim Soonsein

Arhitektuurne modelleerimine Sketchup-iga ja reaalajas renderdamine Twinmotioniga. Mõningaid asju on mõistlikum Blenderi asemel Sketchup'iga teha (kiirem) ning kasutada eelseadistatud renderdusseadeid - tulemus kiire ja korralik. Kursuse käigus valmib maja (interjööri + ümbritseva keskkonna) fotorealistlik renderdus ja realistlik video. Saab edukalt kasutada ka toodete eksponeerimisel. Võimalik presenteerida ka VR-s.

  • Tänavakunst; õpetaja Kadri Lind           
  • Risograaf: Zine loomine; õpetajad Mette Mari Kaljas ja Ingmar Järve
  • Esimene võte: Filmiprojekt; õpetajad Anne-Ly Randoja ja Vladimir Brovin

Nädala jooksul teeme tiimitööna kaks lühifilmi. Õpime filmimise ja kadreerimise põhitõdesid, kuidas teha storyboard'i, filmistilistika kasutamist, monteerimise algtõdesid ja autoriõigusi. Viime ellu kinoprojekti.

  • Animatsioon ja lugu; õpetaja Roland Seer   

Keskendume loo jutustamisele, karakteritele ja selle kõige vastavalt õige stiili leidmisele.

  • Ringdisain: kaasaegse disaini õppetunnid ja tulevikudisaineri oskused; õpetaja Juta Vallikivi

Kursusel uurime, millised on disaini põhimõtted ja milliseid muutusi vajab disainivaldkond. Millised on jätkusuutlikud või kestlikud disainilahendused. Milline on disaineri võimalus mõjutada keskkonnakahjude tekkimist. Teeme läbi praktilise disainiprotsessi, kus katsetame ringdisaini ja tulevikedisaini tööriistu.

  • Fotograafia projekt TK õpetajatest; õpetajad Zeinäb Mirzojeva ja Madleen Vapper

Tartu Kunstikooli õpetajate pildistamine ja stiliseerimine TK kodulehekülje jaoks. Töö modelliga, tema karakteri välja toomine ja jäädvustamine ning fotograafia.                                 

  • TK 75 visuaalse identiteedi kujundamine; õpetaja Helen Bunder

Kursuse käigus loome Tartu Kunstikooli 75. juubeliks (2026) visuaalse identiteedi: logo, graafiliste novellide kogumiku kujundus-küljendus ja muu.                       

 

ERIALAOSKUSED (jaanuar)

  • Digitaalse toote kiirprototüüpimine; õpetaja Aigi Kallaste

Vaatame pisut sisse digitoote UX (user experience) protsessi. Tegeleme mõne probleemi või vajadusega, mida saab äpi teel lahendada. Õppijad võivad ise mõne probleemi lahendamiseks välja pakkuda, aga antakse ka valida nö valmisprobleeme, mida saab lahendamiseks valida. Tegutseda võib nii üksi kui ka paaris. Lõpuks valmib äpi (kiir)prototüüp, mida tuleb potentsiaalsete kasutajate peal ka testida. Õpime prototüüpimise programmi Figma põhitööriistu.

  • Lettering pintselmarkeriga; õpetaja Julia Paštšuk
  • Adobe Illustratori meistriklass; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme iga päev uut graafilise disaini ülesannet. Kiire töötempo. Treenime võistlusteks ja päris tööks vajalikke oskusi ja loovust.

  • Neli maalistiili; õpetaja Kalli Kalde

Ühel teemal neli erinevas stiilis maali - esmaspäeval impressionism, teisipäeval ekspressionism ja kolmapäeval kubism, neljapäeval abstraktsionism. Tööd maalitakse erinevas tehnikas - akvarell, guašš ja pastell, töövahenditeks nii pintslid kui spaatlid. Maalimise eeltööna tutvume nendes stiilides töötanud kunstnike töödega ja analüüsime stiilidele eriomased tunnuseid ja filosoofiat.

  • Digitaal - ruumiline visandamine; õpetaja Veiko Klemmer

Õpime väljamõelduid esemeid iga nurga all joonistama. Sh toolid, karakterid ja ruumivaated.

 

  • Sõnum tänaval; õpetaja Vladimir Brovin

Aine toimub töötoa formaadis ja märksõnadeks on: stencil, kleebis, plakat, tänava stiilis kirjatüübid (graffiti).

           

                                                               

KAASAEGNE KUNST (jaanuar)

  • Kaasagse kunsti projekt 1; õpetaja Eva Sepping          
  • Nihkes küsimused; õpetaja Laura Laasik       
  • Tartmus; õpetaja Kristel Sibul
  • Kaasaegse kunsti projekt 2; õpetaja Rauno Teider       

                                                               

ÜLDKUNST (aprill)      

  • Maalimine, stiilikoopiad õlivärvidega; õpetaja Veiko Klemmer          

Uurime erinevate maalikunstnike tehnikaid ja rakendame neid omaloomingus.

  • Digijoonistamine; õpetaja Marina Aleksejeva

Abstraktsioonist inimeseni. Valikaine liigub abstraktsest ja pinnalisest kujutamisest kuni ruumiliste ja realistlike objektideni ning fantaasia portreedeni. Vaatame näiteid eri autorite kujutamisviisidest. Valmib 3 temaatilist digijoonistust.

  • Sissejuhatus. Koomiks; õpetaja Peeter Krosmann    

Kursusel räägitakse juba tehtud koomiksitest. Näidatakse mõnda. Joonistatakse oma koomiksit. Kaasas peaksid olema endale sobivad joonistusvahendid.

  • Sissejuhatus. Maalimine; õpetaja Peeter Krosmann
  • Joonistamine TÜ muuseumis; õpetaja Kalli Kalde
  • Figuurisketchid saviga; õpetaja Tõnis Kriisa
  • Ruumiinstallatsioonid; Rauno Teider

Uurime kuidas kasutada ruumi eneseväljendusvahendina. Äkki juhtub nii, et see ruum pole koht kuhu me riputame pilte, vaid ruum ongi kunstiteos ja me kõnnime sinna sisse?

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Vektorgraafikas mustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan              

 

ÜLDKUNST (juuni)

  • Lõikemustrite loomine; õpetaja Kristiina Krüspan

Kursus keskendub lõikemustrite loomisele, kus kasutatakse lõike ja voltimise tehnikaid, säilitades paberi terviklikkuse, et luua kolmemõõtmelisi ja visuaalselt huvitavaid mustreid. Oluline osa kursusest on ka jooniste loomine Adobe Illustratori abil, mis tagab täpsuse, puhtuse ja korrastatuse.

  • Adobe Illustratori meisterklass; õpetaja Toomas Loide

Valikaines teeme iga päev uut graafilise disaini ülesannet. Kiire töötempo. Treenime võistlusteks ja päris tööks vajalikke oskusi ja loovust.

  • Seinamaali teostamine; õpetaja Marina Aleksejeva

Kohaspetsiifilise seinamaali kavandamine. Ruumi ja maalingu proportsioonid, stiililised ja tehnilised valikud. Värvikaart. Mustanditest valitakse üks, mis teostatakse must-valgelt ja värviliselt  A3 formaadis. Valikainet võib läbida nii digitaalselt kui pliiatsiga kavandades.

  • Mural - Seinamaal – Monumentaalmaal; õpetaja Vladimir Brovin

Valikaine toimub töötoa formaadis. Teeme kooli konteinerile ühise seinamaali.

  • Kunstinäituse kujundamise ABC; õpetaja Eveli Varik
  • Fotoportree stilistika; õpetaja Zeinäb Mirzojeva

Nädala jooksul pildistatakse üles 4 erinevat stiliseeritud portreed. Kursusel õpitakse kasutama kaamerat ja fototöötlust. Räägitakse portree põhimõtetest, kompositsioonist ning portree stiliseerimisest.         

  • Visandiraamatu avastamine; õpetaja Anna Otsolainen

Visandiraamatu avastamine. Visandiraamat on iga loomeinimese tõhus tööriist, kuhu koguda ideid, kus katsetada, harjutada ja julgelt eksida. Selle aine raames tutvume erinevate visandamise ja illustreerimise harjutustega, võimalusel joonistame ja prindime enda kleepsud. Intensiivne joonistamise nädal annab tõuke järjepidevamaks visandiraamatu kasutamiseks. Tööd teeme käsitsi, osad korrad teeme töid koolivälises keskkonnas. Võimalusel kohtumine kunstnikuga või külastame näitust.

  • Avatari loomine; õpetaja Tõnis Kriisa

Fantaasiamaailmades mängimiseks vajaliku oma tegelaskuju ülesehitamine ja  visualiseerimine. Luua portree, täisfiguur ja tegelase taustalugu.

 

Kestlike tehnoloogiate õppekava valikained 2024/2025 õppeaastal:

 

II PERIOOD (jaanuar)

  • Arhitektuur ja elukeskkond; õpetaja Kerli Irbo
  • Mixed media; õpetaja Virgilia Soosaar

Uurime ja õpime, kuidas näha prügis või taimses/loomses jäägis uut algust. Looming pannakse kokku erinevast prügist ja antakse uus välimus mixedmedia abil. Õpime kuidas luua käepärast värvide ja vahenditega erinevaid efekte (rooste, vanutamine jne). Kasutame loomseid jäänuseid (pealuud, kondid), ehitusjääke, looduslikke lisasid (käbid, sammal, oksad jne) ja prügi. Valmib mitu teost.

  • Kunstigeomeetria; õpetaja Hillar Uudevald

Geomeetria ja kunsti vahelised ajaloolised seosed ja palju muud.

  • Parandamine ja meisterdamine; õpetaja VOCOst

 

III PERIOOD (aprill)

  • Taevatarkused; õpetaja Hillar Uudevald

Tähtkujud, tähed ja kõik muu taevas nähtav ja nähtamatu.

  • Sõnum tänaval; õpetaja Vladimir Brovin
  • Origami-skulptuuri õpituba "Kuidas teeb origami maailma paremaks?"; õpetaja Anne Rudanovski

Õpime erinevaid voltimistehnikaid, mis võimaldavad loomingulist kasutust disainis ja kunstis. Kuna origami materjaliks on paber, siis mõtiskleme materjali võimaluste, loodusliku olemuse ja taaskasutuse üle. Millised on origami rakendusvõimalused teaduses ja inseneerias (nt inseneritehnikad, arhitektuurimudelid, kosmosepurjed jms) ja kunstis?

  • Praktiline keemia; õpetaja VOCOst

 

IV PERIOOD (juuni)

  • Lained; õpetaja Hillar Uudevald

Akustika, optika ja muu lainetega seonduv huvitav füüsika.

  • Kineetilised objektid; õpetaja Rauno Teider
  • Kogukonnaaed; õpetaja Kerttu/Emajõe aed